Asiakkaamme luvalla lainattu viesti Facebookin Plug-in hybridit-ryhmästä muokkaamattomana (huomaathan, että kyseisessä kirjoituksessa puhutaan samasta latausasemasta, mutta 22kW mallista):Osalle ryhmäläisistä tämä postaus on varmaan ihan arkea, mutta kun itse aloittelin sähköautoilua, niin kaipailin tietoa latausratkaisuista, asennuksista ja mistä kukin on laitteensa hankkinut jne. Niinpä ajattelin nyt jakaa oman pienen seinälaturiprojektini tämän ryhmän mahdollisille uusille tulokkaille tai vasta plugarin hankintaa suunnitteleville.
Itsellä menopelinä XC60 T8, jonka mukana tulee kaksi latausvaihtoehtoa: Type2 kaapeli sekä normaalilla sukolla oleva laturi. Jälkimmäistä olen sitten käyttänyt autotallissani puolen vuoden ajan, mutta kun pyörin työmatkoilla eri puolilla Suomea, niin olen useimmiten ottanut senkin mukaan. Monissa hotelleissa tai asiakkaillani kun ei vielä ole varsinaisia latausasemia, mutta sukoista on saanut virtaa ottaa. Niinpä kyllästyin tämän kaapelin edestakaisin pakkailuun ja päätin hankkia latausaseman tallin seinään.
Vertailujen jälkeen päädyin Webaston Pureen, joka sopii hyvin nykyiseen 3,6 kW latailuun, mutta laitteesta löytyy potkua myös 22 kW lataukseen tulevaisuuden mahdollisia täyssähköautohankintoja ajatellen. Laitteelle löytyy verkosta monia eri myyjiä, omani ostin täältä: https://www.virtasenkauppa.fi/webasto-pure-black-type-2-22kw-kotilatausasema-sahkoautolle-33662, josta toimitus tuli todella sujuvasti, vuorokaudessa perillä.
Tutulla sähkärillä oli kädet täynnä projekteja pitkälle kevääseen, joten googlailin vähän Turun seudun sähköurakoitsijoita. Silmiin pistävää oli se, että yksikään heistä ei sivuillaan tarjonnut laturien asennusta, monenlaista muuta kyllä. Tarjouspyynnön lähetin neljälle yhtiölle, joista vain yksi vastasi! Kolmesta ei ole tähän päivään mennessä kuulunut mitään, taitaa olla liikaa töitä... No, se yksi palveli sitten sitäkin jouhevammin. Turun Sähköurakoinnista on vain hyvää sanottavaa. Nopeasti tuli vastaus asennusvaihtoehdoista sekä arvio kustannuksista. Tänään asentaja tuli sitten sovitusti paikalle ja koko homma meni kahdessa tunnissa, vaikka laitteelle vedetiin uusi kolmivaihealinja keskukselta. Ja kaveri vieläpä siivosi kaikki roskatkin pois.
Itse tein latausjohdolle sitten vielä pienen "yläasennuksen", jotta se ei pyöri tallin lattialla jaloissa tai johtoa ei tarvtise koko ajan nostella edestakaisin. Nyt voi vain ajaa töpselin viereen, luukku auki ja lataus on kytkeyttynä yhdellä käden liikkeellä.
Että semmosta, aurinkoista sähköautoilua kaikille, nimittäin seuraavaksi paneelit katolle :)
- Latauspää: Type 2
- Liitantä: 230 V / 400 V
- Latausteho: 1,8 kW - 11 kW
- Lataustehon vaihtoehdot (sekä 1- ja 3-vaihekytkennässä): 8A - 1,8 kW ... 5,5 kW / 10A - 2,3 kW ... 6,9 kW / 13A - 3,0 kW ... 9,0 kW / 16A - 3,7 kW ... 11 kW
- Latausjohdon pituus: 7 m
- Normaali käyttölämpötila: -25°C - + 55°C
- Suojausluokka: IP54
- Mitat: 225 x 116 x 447 mm (L × S × K) (sisältää asennuskehyksen, jonka paksuus 23 mm)
Huom: latausasemaa asentavalla, käyttöönottavalla sekä ylläpitävällä henkilöstöllä täytyy olla asiaankuuluva pätevyys ja valtuutus työskennellä sähköjärjestelmien kanssa. Tämä ammattisähköasentaja on täysin vastuussa sovellettavien asennussääntöjen ja määräysten noudattamisesta.
Webaston Pure Black latausasemien mallit:
Pure Black 22kW - 4,5 metrin johdollaPure Black 22kW - 7 metrin johdollaPure Black 11kW - 4,5 metrin johdollaPure Black 11kW - 7 metrin johdolla
Lisäksi saatavilla on tolppa-adapteri, jolla latausaseman saa asennettua suoraan lämmitystolppaan vanhan piharasian tilalle.
Latauskaapeli Type 2 liitäntää käyttäville sähköautoille. Tälläisiä autoja ovat ainakin: Audi, BMW, Hyundai, Kia, Mercedes, Porsche, Seat, Skoda, Tesla, Volkswagen ja Volvo." />
Asiakkaamme luvalla lainattu viesti Facebookin Plug-in hybridit-ryhmästä muokkaamattomana (huomaathan, että kyseisessä kirjoituksessa puhutaan samasta latausasemasta, mutta 22kW mallista):Osalle ryhmäläisistä tämä postaus on varmaan ihan arkea, mutta kun itse aloittelin sähköautoilua, niin kaipailin tietoa latausratkaisuista, asennuksista ja mistä kukin on laitteensa hankkinut jne. Niinpä ajattelin nyt jakaa oman pienen seinälaturiprojektini tämän ryhmän mahdollisille uusille tulokkaille tai vasta plugarin hankintaa suunnitteleville.
Itsellä menopelinä XC60 T8, jonka mukana tulee kaksi latausvaihtoehtoa: Type2 kaapeli sekä normaalilla sukolla oleva laturi. Jälkimmäistä olen sitten käyttänyt autotallissani puolen vuoden ajan, mutta kun pyörin työmatkoilla eri puolilla Suomea, niin olen useimmiten ottanut senkin mukaan. Monissa hotelleissa tai asiakkaillani kun ei vielä ole varsinaisia latausasemia, mutta sukoista on saanut virtaa ottaa. Niinpä kyllästyin tämän kaapelin edestakaisin pakkailuun ja päätin hankkia latausaseman tallin seinään.
Vertailujen jälkeen päädyin Webaston Pureen, joka sopii hyvin nykyiseen 3,6 kW latailuun, mutta laitteesta löytyy potkua myös 22 kW lataukseen tulevaisuuden mahdollisia täyssähköautohankintoja ajatellen. Laitteelle löytyy verkosta monia eri myyjiä, omani ostin täältä: https://www.virtasenkauppa.fi/webasto-pure-black-type-2-22kw-kotilatausasema-sahkoautolle-33662, josta toimitus tuli todella sujuvasti, vuorokaudessa perillä.
Tutulla sähkärillä oli kädet täynnä projekteja pitkälle kevääseen, joten googlailin vähän Turun seudun sähköurakoitsijoita. Silmiin pistävää oli se, että yksikään heistä ei sivuillaan tarjonnut laturien asennusta, monenlaista muuta kyllä. Tarjouspyynnön lähetin neljälle yhtiölle, joista vain yksi vastasi! Kolmesta ei ole tähän päivään mennessä kuulunut mitään, taitaa olla liikaa töitä... No, se yksi palveli sitten sitäkin jouhevammin. Turun Sähköurakoinnista on vain hyvää sanottavaa. Nopeasti tuli vastaus asennusvaihtoehdoista sekä arvio kustannuksista. Tänään asentaja tuli sitten sovitusti paikalle ja koko homma meni kahdessa tunnissa, vaikka laitteelle vedetiin uusi kolmivaihealinja keskukselta. Ja kaveri vieläpä siivosi kaikki roskatkin pois.
Itse tein latausjohdolle sitten vielä pienen "yläasennuksen", jotta se ei pyöri tallin lattialla jaloissa tai johtoa ei tarvtise koko ajan nostella edestakaisin. Nyt voi vain ajaa töpselin viereen, luukku auki ja lataus on kytkeyttynä yhdellä käden liikkeellä.
Että semmosta, aurinkoista sähköautoilua kaikille, nimittäin seuraavaksi paneelit katolle :)
- Latauspää: Type 2
- Liitantä: 230 V / 400 V
- Latausteho: 1,8 kW - 11 kW
- Lataustehon vaihtoehdot (sekä 1- ja 3-vaihekytkennässä): 8A - 1,8 kW ... 5,5 kW / 10A - 2,3 kW ... 6,9 kW / 13A - 3,0 kW ... 9,0 kW / 16A - 3,7 kW ... 11 kW
- Latausjohdon pituus: 7 m
- Normaali käyttölämpötila: -25°C - + 55°C
- Suojausluokka: IP54
- Mitat: 225 x 116 x 447 mm (L × S × K) (sisältää asennuskehyksen, jonka paksuus 23 mm)
Huom: latausasemaa asentavalla, käyttöönottavalla sekä ylläpitävällä henkilöstöllä täytyy olla asiaankuuluva pätevyys ja valtuutus työskennellä sähköjärjestelmien kanssa. Tämä ammattisähköasentaja on täysin vastuussa sovellettavien asennussääntöjen ja määräysten noudattamisesta.
Webaston Pure Black latausasemien mallit:
Pure Black 22kW - 4,5 metrin johdollaPure Black 22kW - 7 metrin johdollaPure Black 11kW - 4,5 metrin johdollaPure Black 11kW - 7 metrin johdolla
Lisäksi saatavilla on tolppa-adapteri, jolla latausaseman saa asennettua suoraan lämmitystolppaan vanhan piharasian tilalle.
Latauskaapeli Type 2 liitäntää käyttäville sähköautoille. Tälläisiä autoja ovat ainakin: Audi, BMW, Hyundai, Kia, Mercedes, Porsche, Seat, Skoda, Tesla, Volkswagen ja Volvo." />